Často dostáváme dotazy od našich klientů, ohledně fungování domén a jejich konfiguraci. Během hovoru na infolince nebo v e-mailech se objeví mimo jiné dotazy ohledně domény, které je zaplacena a je viditelné v administrativním panelu jako aktivní. Mimo to, zadání její adresy v okně prohlížeče má za následek nedostupnost webové stránky a zprávu „Tento web je nedostupný.“ Důvodů může být mnoho a následujících 7 případů se vyskytuje nejčastěji.
OBSAH
- Doména a hosting – o čem byste měli vědět?
- „Tento web je nedostupný“ nebo „Litujeme, tuto stránku se nám nepodařilo nalézt“ – proč tuto zprávu dostávám i když mám zaplacenou doménu?
Doména a hosting – o čem byste měli vědět?
Internetová doména je adresa, kterou lze použít pro WWW stránky a e-mail. Nemá fyzický prostor pro soubory, databáze atd. Pro tyto funkce vznikl hosting – virtuální server s přidělenými prostředky, které může uživatel spravovat. Obě služby jsou úzce propojeny, což neznamená, že nemohou pracovat samostatně – ale společně vytvářejí silný základ pro rozvoj podnikání nebo koníčků na internetu.
Proč se tedy i přes platnou doménu v prohlížeči objeví po zlomku sekundy chyba „Váš web je nedostupný“?
„Tento web je nedostupný“ nebo „Litujeme, tuto stránku se nám nepodařilo nalézt“ – proč tuto zprávu dostávám i když mám zaplacenou doménu?
Neaktivní DNS servery technického operátora
Jedním z hlavních pravidel pro konfiguraci domén je pravidlo vyžadující delegování adresy na minimálně 2 nezávislé DNS servery (nacházející se v jedné síti). DNS servery jsou zodpovědné za správnou technickou podporu domén a interpretaci jejich konfigurace (např. přesměrování na IP adresy cílových serverů). Delegování na 2 nezávislé poskytovatele DNS Vás proto ochrání před nedostupností domény, např. v případě selhání jednoho ze serverů. Na ionos.cz může každý uživatel, který registruje doménu nebo ji deleguje od jiného operátora, používat 3 servery DNS – dns.ionos.cz, dns2.ionos.cz, dns3.ionos.cz. Díky tomu si může být jist, že jeho adresa bude fungovat správně.
Zatímco v případě standardní delegace domény a jejího přiřazování k hostování se nemusíme obávat o spolehlivost, v případě obsluhy domény na straně vašeho vlastního serveru DNS (např. vytvořeného na VPS) již můžeme hovořit o jistém riziku. Především servery VPS jsou fyzicky stále jednoduchým prostředím, ke kterému ani přiřazení dalších IP adres, nezaručuje 100% spolehlivost.
Nezaplacený hosting
Důvod se může zdát prozaický, ale měli byste pamatovat na doménu a hosting jako samostatné služby. Obě mohou mít zcela odlišný fakturační cyklus (zejména pokud byly zakoupeny v jiném čase), proto úhrada domény není vždy 100% zárukou práce webové stránky – ta se nachází na hostingu.
Filtr v antivirové nebo síťové aplikaci
Prakticky každý antivirový program má v komerční verzi možnost nakonfigurovat seznam blokovaných adres URL, pro které bude založena blokáda procházení. Příkladem je skutečnost, že zaměstnavatelé velmi často zakazují svým zaměstnancům používat weby sociálních sítí a filtrují adresy spojené s Facebookem, Twitterem nebo Instagramem na firemních zařízeních. Stejnou blokádu lze nalézt také v konfiguraci sítě WiFi. V důsledku toho bude požadovaná stránka nedostupná.
Špatná konfigurace domény (např. přesměrování na nesprávný záznam)
„České chyby“ v konfiguraci jsou velmi časté. Přesměrování domény na nesprávnou IP adresu ve formě záznamu A – nebo hosta, pro záznam CNAME – obvykle vede k informaci o nedostupnosti webu. Jednou z nejjednodušších chyb je odstranění záznamu CNAME z konfigurace adresy www.nazevdomeny.cz a *.nazevdomeny.cz, což znamená, že zadáním webové adresy do prohlížeče dojde také k odpovídající chybě.
Globální doména bez potvrzených údajů subskribenta
Od roku 2014 vyžaduje globální instituce odpovědná za udělování doménových názvů (ICANN), aby po registraci globální domény její subskribent potvrdí své údaje. Na e-mailovou adresu subskribenta je tak odeslána zpráva s požadavkem na potvrzení změn (ve formě odkazu). Pokud do 15 dnů nepotvrdíte tyto údaje, bude doména zablokována a zaveden stav ClientHold. Doména tak přestane fungovat, nebude zobrazovat webovou stránku uživatele a zabrání rovněž uživateli v používání pošty. Takový e-mail je rovněž odesílán po převodu nebo přiřazení domény.
Doména je nová, právě zaregistrovaná
Po zaplacení nebo aktivaci Vaší domény buďte trpěliví. Adresa musí být obnovena a rozšířena na serverech DNS. Tento proces je automatický a trvá od několika až do 24 hodin (v některých případech až 36 hodin). Do té doby se může Vaše doména zobrazovat jako neaktivní, nedostupná nebo pracovat s různým stupněm úspěchu v závislosti na použité síti. Po zakončení propagace bude doména fungovat správně.
Doména je zablokována svým Registrem nebo Registrátorem
V situaci, kdy byl ohlášen spor nebo probíhá vyjasňující šetření, může Registr domény i Registrátor, ve kterém je aktuálně udržována, na doménu naložit příslušný stav (serverUpdateProhibited, clientHold), díky čemuž její delegace na DNS servery bude pozastavena. Tato doména nebude na internetu viditelná. V takovém případě okamžitě kontaktujte svého současného Registrátora domény a vysvětlete situaci. Nejčastějším důvodem blokování domény registrátorem jsou chybné (fiktivní) údaje nebo zneužití ze strany Subskribenta.